Thursday, December 17, 2009

cinta hingga ke liang lahad


Kisah menyayat hati ini aku simpan hampir tiga tahun dalam kotak ingatanku..aku cuba untuk tidak mengingati tapi sebagai iktibar elok rasanya aku kongsi pada teman-teman sebagai satu pengajaran. Hidup di dunia yang sementara ini patutnya kita gunakan sebaik mungkin agar tidak menyinggung mana-mana hati.


Sebagai ketua dalam bidang insuran kita akan berjumpa berbagai-bagai ragam manusia
terdiri dari pelanggan kita mahupun consultant kita. Aku telah menjalankan sessi temuduga untuk mengambil consultant baru pada 2007 dan dari situ aku kenali seorang gadis yang mempunyai wajah yang comel dan nampak pendiam. Dari kaji selidik yang di buat, dia memberitahu yang dia seorang ibu muda dan baru saja menimang cahaya mata. Memandangkan dia agak pendiam aku tidak berapa tahu tentang dirinya

Memandangkan kelulusannya yang baik ,penampilannya yang cantik dan cara berkomunikasi yang teratur aku setuju mengambilnya sebagai consultant baru saya.
Sebagai consultant sambilan ,dia agak jarang ke pejabat. Seminggu sekali sahaja itupun pada hujung minggu sekiranya ada kelas mingguan. Akhirnya teka teki terjawap jua bila mana aku dapat berbual dengannya semasa kami membuat pameran tentang insuran dan kesihatan di daerah kami. Kesempatan itu aku dapat merasai kebimbangan wajahnya, kesakitan jiwanya dan jua kesedihan.

Dia mula menceritakan tentang hidupnya . Dia merupakan anak sulung dari empat orang adik beradik .Tiga adiknya adalah lelaki dan masih bersekolah ketika kejadian itu berlaku. Dia mempunyai keluarga yang amat sayang menyayangi. Kasih sayang ayahnya terhadap ibunya membuatkan kehidupannya terlalu sempurna. Walaupun tidak begitu berada tetapi pekerjaan ayahnya sebagai kontraktor bolehlah di anggap senang walaupun hanya kontraktor kelas bawahan. Ibunya pula mengambil upah menjaga anak jirannya untuk menampung kehidupan.


Dengan berkat doa dari keluarga akhirnya...,ayah beliau mendapat beberapa projek yang agak lumayan. Berubalah kehidupan mereka sekeluarga. Untuk menyatakan kejayaan dalam bisnes ayahnya membeli kereta bmw keluaran terbaru ketika itu. Ibu dan adik-adik tumpang bangga. Rumah yang kami tinggal ayah langsaikan bayaran.Kegembiraan sentiasa tergambar di wajahnya yang ketika itu di tingkatan tiga.

Memandangkan ekonomi bertambah baik ..,sedikit demi sedikit ayahnya mula mengubah cara hidup. Pergaulan dengan teman-teman baru banyak mengubah cara ayah berfikir.
Ayah mula pandai ke kelab dangdut tanpa ibu sedari. Kelas agama di masjid jarang ayah hadiri. Ibu mula menegur ayah tapi ,dia tetap berpegang pada pendiriannya dan katanya untuk dapat banyak projek kita kena pandai melobi...katanya pada ibu.


Penjelasan ayah membuatkan ibu tidak menyoal lagi cuma dia mengingatkan jangan tinggalkan perkara yang wajib dan menganiaya keluarga. Tekaan ibu terhadap perubahan ayah yang suka balik lewat dan kadangkala keluar daerah terjawap apabila ada orang memberitahu ibunya yang ayahnya telah berkahwin dengan perempuan di kelab dangdut.Luruh hati ibunya..,bila mendengar berita tersebut. Ayahnya mengahwini wanita yang di kenali di kelab dangdut di sempadan dan semasa berita itu sampai kepada ibunya sudah enam bulan ayahnya berumahtangga.

Sebagai anak perempuan dia menasihati ibunya agar bersabar..,dan meminta ibunya menjaga kesihatannya. Sedih dia rasakan tentang nasib keluarganya. Ayahnya mula tidak pulang ke rumah setelah ibunya mengetahui berita tersebut. Walaupun suaminya melukakan hatinya tapi dia masih menyayangi suaminya.Makin lama hubungan ibu dan ayahnya makin renggang...,ibu selalu merindui ayahnya tetapi ayahnya tidak peduli. Ibu sibukkan diri menjaga anak jiran untuk melupakan segala peristiwa pahit. Wang saku mula berkurangan dan dia dapat merasakan penderitaan ibunya.Ketika dia di tingkatan empat ibunya yang sememangnya mengidap sakit asma yang terkawal mula teruk..Mungkin tiada sokongan dari suami yang amat di cintai ,kesihatan ibunya makin merosot. Selalu dia menalifon ayahnya agar pulang kerana tak sanggup melihat penderitaan ibunya. Namun ayahnya tidak pernah menjawap panggilannya.

Rindu ibu terhadap ayahnya yang keterlaluan membuatkan ibu terus jatuh sakit ketika dia di dalam tingkatan lima. Puas dia cuba mencari ayahnya tetapi insan yang bernama ayah tidak kunjung tiba. Ketika cuti sekolah pertengahan tahun ,dia banyak menghabiskan masa mengulangkaji pelajaran di rumah ,dan dapatlah dia menjaga ibunya yang masih tidak sihat. Ibu memanggilnya dan menyatakan badannya terlalu lemah pada hari itu...Dia terpinga apa yang perlu dia lakukan. Sebagai anak sulung dia mesti buat keputusan kerana ibunya memang nampak berlainan pada hari itu.

Hanya membawa beberapa ringgit dia menaiki motor ayahnya ,membonceng ibunya yang terlalu lemah ke klinik kesihatan yang berdekatan rumahnya. Sampai di klinik tersebut doktor yang bertugas memberitahu supaya ibunya di hantar ke hospital.
Memandangkan ambulan di klinik tersebutudah keluar untuk menghantar pesakit ,dia meminta tolong orang yang ada di klinik te
rsebut untuk menghantar ibunya ke hospital.

Alhamdulillah seorang pakcik yang berada di klinik tersebut sudi menghantar ibunya ke hospital yang terdekat. Dia duduk di belakang memangku ibunya. Dia mula menangis apabila ibunya membisikkan di telinganya...,jangan pisahkan adik-adik kalau ibu tiada..telifonlah ayah....Dia menyuruh ibunya mengucap. Hatinya amat kecewa bila melihat nafas ibunya tidak stabil. Sampai sahaja di hospital belum sempat ibunya di bawa ke bilik kecemasan ibunya menghembuskan nafas terakhir di pangkuannya....,...

Ya allah ..dia tidak tahu apa yang harus dia buat...Dia mula menangis sambil memelok ibunya...Setelah pihak hospital menguruskan jenazah ibunya untuk di bawa pulang ke rumah..,baru dia teringat pesan ibu supaya menghubungi ayahnya. Dia gagahkan diri ke public phone yang ada di kawasan hospital...dia mendail nombor yang selama ini bila dia dial tidak pernah
berjawab. Maha suci tuhan deringan pertama berbunyi ..,dia dengar suara yang ibunya,dia dan adik-adik amat rindui. Ayah.....ibu dah tak ade...,itulah kata-katanya kepada ayahnya...Dia dengar suara ayahnya meraung...mungkin tanda kesal atau hanya dia saja yang tahu.

Cinta ibunya terhadap ayah ...ibu bawa hingga ke liang lahad. Sejak ibu tiada dia dan adik-adiknya masih tinggal di situ. Dia faham ayah ada keluarga baru dan juga dua orang anak dari isteri keduanya. Untuk menjaga keselamatan dirinya ,guru-guru di sekolah mencadangkan agar dia duduk diasrama dan adik-adik tinggal di rumah. Jiran-jiran yang amat perihatin banyak membantu keluarganya semasa dia tinggal di asrama.

Dia dapat memduduki peperiksaan sijil pelajaran malaysia walaupun hatinya masih pilu dengan apa yang berlaku....

Keputusanya peperisaan yang cemerlang memudahkan dia memasuki pusat pengajian tinggi. Semasa masih belajar dia pun menamatkan zaman bujangnya dengan teman yang di kenali sewaktu di sekolah rendah. Dia dapat menamatkan pengajian dengan cemerlang. Sokongan dari suami tersayang banyak membantu untuk dia lebih positif.Dia mendapat pekerjaan yang baik dan hidupnya kini bahagia.

Kini dia mula hairan dengan ayahnya. Bilamana ayahnya mula kembali ke rumah asal..,iaitu rumah yang di diami oleh dia dan arwah ibunya. Peristiwa yang menimpa ibunya mungkin satu pengajaran buat ayah. Kereta mewahnya pun sudah tidak kelihatan dan ayahnya seperti terus tinggal di situ bersama adik-adik dan anak ibu tirinya. Mana isterinya.........hanya ayah yang tahu......

Setiap malam ayah habiskan waktu ke surau berdekatan dan dia hanya bekerja di kampung sahaja...Bisnes ayahnya telah lebur rupanya....dan isterinya tidak mahu dengan ayah bila tahu ayah jatuh miskin....

Semoga apa yang tersirat dan tersurat di dalam cerita ini dapat di jadikan iktibar. Yang baik ada ganjaranya , yang jahat tetap ada balasannya. wassalam s

No comments:

Post a Comment