Saturday, December 19, 2009

Mengingati Sakaratul Maut





Ada kalanya kita akan lupa seketika tentang hadirnya sakaratul maut. Walau dari azali lagi kita tahu akan kewujudanya. Melupakan Allah adalah satu kerugian . Orang-orang solih pernah menceritakan…”Apakah kerugian yang besar ngkau rasakan” Gurunya menjawap “ Lupa kepada Allah SWT”

Di riwayatkan nabi Yaaqub as bersahabat dengan Malaikat Maut. Suatu hari Malaikat mengunjungi Yaaqub. Yaaqub berkata “Wahai Malaikat maut, engkau dating untuk menziarahi atau untuk mencabut nyawaku?” Malaikat menjawap” Untuk menziarahi sahaja. Lalu Yaaqub berkata “ Aku punyai permintaan kepada mu” Malaikat maut bertanya “Apakah permintaan mu?” Yaaqub menjawap “Bila ajalku dah dekat dan engkau hendak mencaburt nyawaku ,hendaklah engkau memberitahu aku dahulu.” Malaikat menjawap “Baiklah aku akan mengutuskan kepadamu dua atau tiga utusan”

Setelah waktu dan tahun bersilih ganti maka Malaikat maut datang kembali. Yaaqub bertanya “Adakah engkau ingin menziarahi atau ingin mencabut nyawaku” Malaikat maut menjawap
“Aku datang adalah untuk mencabut nyawamu” Yaaqub bertanya dengan rasa hairan “Bukankah engkau berjanji kepadaku hendak mengutus dua atau tiga utusan terlebih dahulu?” Malaikat maut menjawap “ Benar dan aku telah melakukannya. Putih rambutmu setelah hitam, lemah badanmu setelah kuat dan membokoknya tubuhmu setelah tegap , itu adalah utusanku wahai yaaqub kepada manusia sebelum ia mati”

MasyaAllah …,,tanda-tanda sakaratul maut untuk kita telah dia beri hanya kita sebagai manusia adakah kita ingat ataupu terus lalai. Keimanan yang utuh sebagai pendinding untuk kita tidak melupakan Allah.

No comments:

Post a Comment